Broderi

Jag handlar direkt med kooperativa organisationer i västra Indien, i kanten av en saltöken, nära gränsen till södra Pakistan. Området är världsberömda för sina spegelbroderier.
De broderade motiven kommer från den rika traditionen av konsthantverkarnas inhemska stilar. Många mönster har förts vidare inom familjerna, några har återupplivats genom inspiration av permanenta samlingar, en del är moderna innovationer som utvecklas naturligt i vitala, levande traditioner.
Trots att ett mönster kan vara standard, är varje kvinnas hand unik. Även om en hantverkare kopierar, gör hon det med sin egen tolkning och sin egen kompetens. För hantverkaren är processen att utforma och producera, lika viktig som produkten.

3,5 min video som visar lite av kvinnornas arbete i en hantverksorganisation

De flesta av dessa broderier har traditionellt sytts av byns kvinnor, till sig själva och sina familjer, för att skapa feststämning, ära gudarna eller generera välstånd. Även om broderier bidragit till betydande ekonomiskt utbyte som krävts för äktenskap och uppfyllt andra sociala skyldigheter som krävt gåvor, har det, till skillnad från de flesta hantverk, aldrig varit kommersiella produkter.
Broderier kommunicerar också status. Olika stilar skapar och upprätthåller skillnader som identifierar gemenskap och social status i samhället. Spegelbroderiet är egentligen en mängd olika stilar, som utgör en rikt mönstrad karta över regioner och etniska grupper.
Här finns 18 former av broderier, som representerar områdets olika kulturer, samhällen och unika landskap. Varje stil, med en egen blandning av stygn, mönster, färger och regler för hur de används, har formats av historiska, socioekonomiska och kulturella faktorer.
Traditionella, men aldrig statiska, stilar utvecklats hela tiden, efter rådande trender.
Produkter: Väskor, glasögonfodral, mobilfodral, kuddfodral.

Khaarek
Khaarek is a geometric style also counted and precise. In this style, the artisan works out the structure of geometric patterns with an outline of black squares, then fills in the spaces with bands of satin stitching that are worked along warp and weft from the front. Khaarek embroidery fills the entire fabric. In older khaarek work, cross stitching was also used.

Paako
Paako literally solid, is a tight square chain and double buttonhole stitch embroidery, often with black slanted satin stitch outlining. The motifs of paako, sketched in mud with needles, are primarily floral and generally arranged in symmetrical patterns.

Rabari
Rabari embroidery is unique to the nomadic Rabaris. Essential to Rabari embroidery is the use of mirrors in a variety of shapes. Rabaris outline patterns in chain stitch, then decorate them with a regular sequence of mirrors and accent stitches, in a regular sequence of colors. Rabaris also use decorative back stitching, called bakhiya, to decorate the seams of women’s blouses and men’s kediya/ jackets. The style, like Rabaris, is ever evolving, and in abstract motifs Rabari women depict their changing world. Contemporary bold mirrored stitching nearly replaced a repertoire of delicate stitche.

Jat
Garasia Jat work similarly ”belongs” specifically to Garasia Jats, Islamic pastoralists who originated outside of Kutch. Garasia women stitch an array of geometric patterns in counted work based on cross stitch studded with minute mirrors to completely fill the yokes of their churi, a long gown. This style, displaying comprehension of the structure of fabric, is unique in Kutch and Sindh.